Berlín - Auta, která budou sama zvládat řízení za všech okolností, jsou sice otázkou přinejmenším několika příštích let, už nyní ale dopravní experti přicházejí s konkrétnímu doporučeními. Samořízené vozy podle nich nikdy nesmějí nadřadit život jednoho člověka nad život jiného, všechny musejí vnímat jako stejně cenné.
Do vývoje samořízených aut už dnes řada firem masivně investuje a na jejich příchod se připravují i vlády některých zemí. Diskutují přitom také o etických otázkách.
Těm se z pověření německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) věnovala i německá komise složená ze 14 odborníků. Řešila například otázku, jak má samořízené auto reagovat v momentě, kdy už je zřejmé, že nehoda je nevyhnutelná. Jako příklad může posloužit situace, kdy se auto blíží k přechodu, na němž je několik lidí. Všem se ale vyhnout nemůže, a teoreticky tak může volit, komu se vyhne, a komu nikoliv.
Podle německých expertů je nepřípustné, aby v takové situaci software auta mezi lidmi rozhodoval například na základě jejich věku, pohlaví, nebo jiných charakteristik, které bude schopen ve zlomku vteřiny posoudit. Možná by měla být naopak volba vedoucí k co nejnižšímu počtu zasažených osob.
Jasná volba musí být podle odborníků i v případě, že má autonomní vůz rozhodnout mezi zdravím lidí, životy zvířat nebo škodami na majetku. "V nebezpečných situacích musí mít ochrana lidského života vždy tu nejvyšší prioritu," konstatuje komise v doporučeních.
Mezi jejími dalšími závěry je požadavek, aby bylo v každý moment jízdy zřejmé a jasně stanovené, kdo je za řízení zodpovědný - jestli člověk, nebo počítač. Tato informace musí být i zpětně přístupná, což se může hodit například při určení zodpovědnosti po dopravní nehodě.
Témata: auto, řidiči, silniční provoz
Související
11. října 2024 21:06
23. září 2024 12:26
12. září 2024 10:24
22. června 2024 20:23
6. června 2024 11:54
17. ledna 2024 17:02