Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Turecká armáda po čistce neoslabila, ujišťuje šéf NATO

Turecká armáda (Turkish Army)
Turecká armáda (Turkish Army)
Foto: tsk.tr

Washington/Ankara - V Turecku se po nezdařeném puči rozjely čistky, teré zasáhla především armádu. Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg k tomu uvedl, že tento krok neohrozí vojenskou sílu Turecka, jehož armáda je v rámci alianci početně druhá nejsilnější.

Stoltenberg očekává, že reakce tureckého vedení na pokus o převrat bude "úměrná a odpovídající hodnotám NATO".

"Turecko má velkou a profesionální armádu. Jsem si jist, že zůstane věrným a silným spojencem NATO," prohlásil Stoltenberg. "Je to důležité pro nás všechny, protože Turecko sousedí se zónou nestability a násilí," dodal.

Po nevydařeném puči bylo v Turecku propuštěno nebo uvězněno kolem 60.000 vojáků, policistů, soudců, učitelů a státních zaměstnanců. Ve vězení je zhruba třetina ze 360 tureckých generálů v aktivní službě.

Z převratu naopak těží výrobci vlajek

"Od prvního dne po převratu se prodalo asi 1,5 milionu vlajek. V příštích dnech očekávám prodej dalších pěti milionů," odhadl Orkun Altier, majitel firmy Gozde Bayrak, která vlajky vyrábí. Dodal, že už ani jemu doma nezůstala žádná vlajka.

Výrobci vlajek v Turecku, které má zhruba 80 milionů obyvatel, očekávají v příštích dnech prodej až deseti milionů vlajek. Podle nich to bude největší poptávka po turecké vlajce od roku 2002, kdy turecká fotbalová reprezentace skončila třetí na mistrovství světa.

V nacionalistickém Turecku je národní vlajka s bílou hvězdou a půlměsícem na červeném pozadí vyvěšována často i v klidnějších dobách. Její poškození či jiné znevážení je zločin.

"Máme jich na skladě obvykle docela dost, ale už se všechny prodaly. Začali jsem vyrábět novou várku..," popsal situaci Selahattin Afsar, z firmy Karanfil Bayrak z města Bursa.

Témata:  Turecko Jens Stoltenberg NATO (Severoatlantická aliance) Turecká armáda

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy