Studii provedl Výzkumný institut zločinu a bezpečnosti (CSRI) při univerzitě ve velšském Cardiffu. Odborníci v jejím rámci identifikovali 242 článků publikovaných od letošního února do poloviny dubna, které se týkaly ruských geopolitických zájmů. Zpravodajství podle nich v diskusní sekci doprovázely "provokativní proruské či protizápadní" komentáře.

Mezi médii zasaženými touto "systematickou a rozsáhlou infiltrací“ je mimo jiné britský list The Times, francouzský Le Figaro, německé Der Spiegel a Die Welt, italská La Stampa a stanice Fox News či list The Washington Post ze Spojených států. Mezi dalšími sledovanými byla i média z Bulharska, Rakouska či Polska. Česká média v dokumentu zmíněna nejsou.

„Odklonem diskusní sekce západních médií (trollové) dokázali svou propagandu představit jako odraz převládajícího mínění,“ sdělil zpravodajskému serveru BBC šéf CSRI Martin Innes.

"Západní média, která jsme zkoumali, jsou vůči této manipulaci obzvlášť zranitelná, protože nemají žádná bezpečnostní opatření, aby takovým aktivitám zabránila, odhalila je nebo (tyto komentující) odradila. Trollové mohou jednoduše přepínat mezi postavami a identitami," dodal expert.

"Tato studie dokládá hrozbu, kterou pro naši demokracii představují dezinformace na internetu živené Ruskem,“ uvedl podle agentury AFP britský ministr zahraničí Dominic Raab.