Vědci z Harvardu rozluštili 10 let starou záhadu vesmíru. Co vysílá záhadné zvuky?

Ilustrační fotografie
Foto: www.nasa.gov

Houston/Washington - Řada vědců byla posledních 10 let na vážkách. Záhadné radiové signály z vesmíru část z nich považovala za dílo mimozemských civilizací, jiní se snažili přijít s racionálnějším vysvětlením. Díky profesorům z Harvardu je nyní záhada konečně rozluštěna.

V roce 2007 radary zachytily rádiové vysílání neznámého původu, které mělo přicházet z černé díry ve vzdálené galaxii. Podrobnému zkoumání ho nyní podrobili Harvardští astronomové Peter Williams a Edo Berger. A výsledky jejich zkoumání jsou vskutku zajímavé.

"Součástí vědeckého procesu je i vyšetřování původních nálezů, aby se zjistilo, zda jsou konzistentní. V tomto případě se ukázalo, že původní pozorování rádiových vln mělo mnohem prozaičtější vysvětlení," vysvětluje ve studii Williams.

"Nedokázali jsme určit, zda signály pocházejí z vnitřku naší galaxie nebo jsou extragalaktické," dodává Williams s tím, že FRB 150418 zachyceny v roce 2007 jsou pouze druhým signálem, který se dal v reálném čase identifikovat. Tehdy si vědci mysleli, že signál přichází z galaxie vzdálené 6 miliard světelných let.

Díky síti radioteleskopů Jansky Very Large Array ale byli Williams s Bergerem schopni tuto možnost vyloučit. Vědci si totiž uvědomili, že pokud by šlo o signál FRB vyslaný z jiné galaxie, jeho intenzita by se postupně snižovala, až by zmizela úplně. V případě FRB 150418 ale signál nezmizel, šlo o soustavný "přenos", který zesiloval a zeslaboval.

"Rádiový signál z tohoto zdroje zesiloval a zeslaboval, ale nikdy nezmizel. To znamená, že nemohl být spojován s pravým RFB signálem," vysvětlil Berger, který se svým kolegou zjistil, že původem signálu byly mezihvězdné plyny v černé díře, jejichž činnost na Zemi zachycujeme v podobě nestálého rádiového signálu.

"Nyní jsme v oblasti zkoumání FRB někde tam, kde jsme v oblasti zkoumání gama záření byli před 30 lety. Věděli jsme, že se tyto věci objevují a mizí, ale nevěděli jsme, co jsou zač nebo co je způsobilo," uvedl Williams na webu Univerzity na Harvardu s tím, že věda se zase posunula o kus dál.

Témata:  vesmir Černá díra

26. dubna 2024 9:26

Putin se plánuje v květnu vydat na návštěvu do Číny

Ruský prezident Vladimir Putin oznámil, že se plánuje v květnu vydat na návštěvu do Číny. Bude to jeho první zahraniční cesta od opětovného zvolení do prezidentské funkce, která má posílit vztahy mezi Moskvou a Pekingem. Uvedla to agentura AFP.

Zdroj: Libor Novák