Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jaký byl let v Concordu? Svědectví lidí, kteří seděli v nejrychlejším stroji světa

Concorde
Concorde
Foto: INT

I když už nelétá nějakou dobu, do dnes je jedním ze symbolů moderního letectví. Řeč je o letounu Concorde. Jeho na svoji dobu revoluční konstrukce, vysoká rychlost a elegance z něj učinily ikonu.

Na počátku roku 2018 stanovil Boeing 747 norských aerolinek nový rekord. Cesta z New Yorku do Londýna mu trvala 5 hodin a 13 minut, do britské metropole tak doletěl o hodinu dříve než bylo plánováno.

Zdá se již téměř nemožné, že už v 70. letech létaly britsko-francouzské Concordy stejnou vzdálenost za 3 a půl hodiny, přičemž dvojnásobně překonaly rychlost zvuku. Těch bylo aerolinkám dodáno pouze 14, přičemž 7 bylo britských a 7 francouzských.

Concorde byl od prvopočátku exkluzivní záležitostí. Na palubě se podávala luxusní jídla, letoun měl na letištích všemožná privilegia a své pasažéry do cíle dopravoval rychlostí vyšší, než jaké dosáhnou vojenské stíhačky.

„Letušky milovaly létat s Concordem a pasažéři také milovali létat s Concordem. Bylo to něco úplně jiného. Jsem rád, že jsem mohl být součástí malé a privilegované skupiny lidí, kteří měli tu čest s ním létat.“ říká pro CNN Richard Quest, který jako pasažér letěl s Concordem pětkrát.

„Letoun byl malý, měl jen okolo stovky sedaček, které vypadaly spíše jako kancelářská křesla. Měl malá okénka a v letadle byl vcelku hluk. Přesto jsem ale neviděl nikoho, kdo by neměl během letu ústa od ucha k uchu.“ dodává.

Concorde byl také velmi úzký, s šířkou trupu jen okolo dvou a půl metru. „Byl rozdělen jen do dvou částí, mezi nimiž byla přechodová část. Obě části byly identické, ale sedět vpředu bylo více prestižní.“ usmívá se Quest.

Rekordmanem v počtu letů na Concordu je byznysmen Fred Finn, který v legendárním letadle seděl 718 krát. Své vzpomínky na dnes již nepoužívaný stroj má i Američanka Su Marshallová. „Letoun byl úzký a vypadal spíše jako cigareta, ale zážitek je to nepopsatelný. Na palubě teklo šampaňské proudem.“ vzpomíná po letech.

Legendární stroj měl za celou dobu provozu jen jedinou havárii. V roce 2000 se Concorde společnosti Air France zřítil ihned po startu z pařížského letiště. Při nehodě zahynulo 109 členů posádky a pasažérů, další 4 lidé přišli o život na zemi.

V listopadu 2001 se Concordy vrátily do služby, doba jim už ale nepřála. Byly staré více než 40 let a stále stoupaly náklady na jejich údržbu. V říjnu 2003 tak byl uskutečněn poslední let těchto létajících symbolů luxusu.  

Témata:  Concorde letectví a letadla doprava

Aktuálně se děje

17. září 2025 21:35

Strach o vévodkyni: Jsi v pořádku, ptal se William Kate při setkání s Trumpem

Britský princ William se během středečního setkání s americkým prezidentem a první dámou Donaldem a Melanií Trumpovými starostlivě zeptal své manželky, princezny Kate, zda je v pořádku. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

3I/ATLAS je na fotografii zelená

Jev, který vědce zaskočil: Proč je kometa 3I/ATLAS zelená?

Nové fotografie komety 3I/ATLAS, které vznikly během nedávného zatmění Měsíce, naznačují, že toto mezihvězdné těleso se možná zbarvuje do zelena. Pokud se toto zbarvení potvrdí, bude to pravděpodobně důsledek toho, že se kometa přibližuje ke Slunci. Tento objev zaskočil astronomy po celém světě, kteří podle odborných médií nyní hledají vysvětlení této nečekané změny.