Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jaký byl let v Concordu? Svědectví lidí, kteří seděli v nejrychlejším stroji světa

Concorde
Concorde
Foto: INT

I když už nelétá nějakou dobu, do dnes je jedním ze symbolů moderního letectví. Řeč je o letounu Concorde. Jeho na svoji dobu revoluční konstrukce, vysoká rychlost a elegance z něj učinily ikonu.

Na počátku roku 2018 stanovil Boeing 747 norských aerolinek nový rekord. Cesta z New Yorku do Londýna mu trvala 5 hodin a 13 minut, do britské metropole tak doletěl o hodinu dříve než bylo plánováno.

Zdá se již téměř nemožné, že už v 70. letech létaly britsko-francouzské Concordy stejnou vzdálenost za 3 a půl hodiny, přičemž dvojnásobně překonaly rychlost zvuku. Těch bylo aerolinkám dodáno pouze 14, přičemž 7 bylo britských a 7 francouzských.

Concorde byl od prvopočátku exkluzivní záležitostí. Na palubě se podávala luxusní jídla, letoun měl na letištích všemožná privilegia a své pasažéry do cíle dopravoval rychlostí vyšší, než jaké dosáhnou vojenské stíhačky.

„Letušky milovaly létat s Concordem a pasažéři také milovali létat s Concordem. Bylo to něco úplně jiného. Jsem rád, že jsem mohl být součástí malé a privilegované skupiny lidí, kteří měli tu čest s ním létat.“ říká pro CNN Richard Quest, který jako pasažér letěl s Concordem pětkrát.

„Letoun byl malý, měl jen okolo stovky sedaček, které vypadaly spíše jako kancelářská křesla. Měl malá okénka a v letadle byl vcelku hluk. Přesto jsem ale neviděl nikoho, kdo by neměl během letu ústa od ucha k uchu.“ dodává.

Concorde byl také velmi úzký, s šířkou trupu jen okolo dvou a půl metru. „Byl rozdělen jen do dvou částí, mezi nimiž byla přechodová část. Obě části byly identické, ale sedět vpředu bylo více prestižní.“ usmívá se Quest.

Rekordmanem v počtu letů na Concordu je byznysmen Fred Finn, který v legendárním letadle seděl 718 krát. Své vzpomínky na dnes již nepoužívaný stroj má i Američanka Su Marshallová. „Letoun byl úzký a vypadal spíše jako cigareta, ale zážitek je to nepopsatelný. Na palubě teklo šampaňské proudem.“ vzpomíná po letech.

Legendární stroj měl za celou dobu provozu jen jedinou havárii. V roce 2000 se Concorde společnosti Air France zřítil ihned po startu z pařížského letiště. Při nehodě zahynulo 109 členů posádky a pasažérů, další 4 lidé přišli o život na zemi.

V listopadu 2001 se Concordy vrátily do služby, doba jim už ale nepřála. Byly staré více než 40 let a stále stoupaly náklady na jejich údržbu. V říjnu 2003 tak byl uskutečněn poslední let těchto létajících symbolů luxusu.  

Témata:  Concorde letectví a letadla doprava

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.