Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jaký byl let v Concordu? Svědectví lidí, kteří seděli v nejrychlejším stroji světa

Concorde
Concorde
Foto: INT

I když už nelétá nějakou dobu, do dnes je jedním ze symbolů moderního letectví. Řeč je o letounu Concorde. Jeho na svoji dobu revoluční konstrukce, vysoká rychlost a elegance z něj učinily ikonu.

Na počátku roku 2018 stanovil Boeing 747 norských aerolinek nový rekord. Cesta z New Yorku do Londýna mu trvala 5 hodin a 13 minut, do britské metropole tak doletěl o hodinu dříve než bylo plánováno.

Zdá se již téměř nemožné, že už v 70. letech létaly britsko-francouzské Concordy stejnou vzdálenost za 3 a půl hodiny, přičemž dvojnásobně překonaly rychlost zvuku. Těch bylo aerolinkám dodáno pouze 14, přičemž 7 bylo britských a 7 francouzských.

Concorde byl od prvopočátku exkluzivní záležitostí. Na palubě se podávala luxusní jídla, letoun měl na letištích všemožná privilegia a své pasažéry do cíle dopravoval rychlostí vyšší, než jaké dosáhnou vojenské stíhačky.

„Letušky milovaly létat s Concordem a pasažéři také milovali létat s Concordem. Bylo to něco úplně jiného. Jsem rád, že jsem mohl být součástí malé a privilegované skupiny lidí, kteří měli tu čest s ním létat.“ říká pro CNN Richard Quest, který jako pasažér letěl s Concordem pětkrát.

„Letoun byl malý, měl jen okolo stovky sedaček, které vypadaly spíše jako kancelářská křesla. Měl malá okénka a v letadle byl vcelku hluk. Přesto jsem ale neviděl nikoho, kdo by neměl během letu ústa od ucha k uchu.“ dodává.

Concorde byl také velmi úzký, s šířkou trupu jen okolo dvou a půl metru. „Byl rozdělen jen do dvou částí, mezi nimiž byla přechodová část. Obě části byly identické, ale sedět vpředu bylo více prestižní.“ usmívá se Quest.

Rekordmanem v počtu letů na Concordu je byznysmen Fred Finn, který v legendárním letadle seděl 718 krát. Své vzpomínky na dnes již nepoužívaný stroj má i Američanka Su Marshallová. „Letoun byl úzký a vypadal spíše jako cigareta, ale zážitek je to nepopsatelný. Na palubě teklo šampaňské proudem.“ vzpomíná po letech.

Legendární stroj měl za celou dobu provozu jen jedinou havárii. V roce 2000 se Concorde společnosti Air France zřítil ihned po startu z pařížského letiště. Při nehodě zahynulo 109 členů posádky a pasažérů, další 4 lidé přišli o život na zemi.

V listopadu 2001 se Concordy vrátily do služby, doba jim už ale nepřála. Byly staré více než 40 let a stále stoupaly náklady na jejich údržbu. V říjnu 2003 tak byl uskutečněn poslední let těchto létajících symbolů luxusu.  

Témata:  Concorde letectví a letadla doprava

Aktuálně se děje

3:30

Počasí o příštím víkendu: Inverze se nečeká, přesto má být poměrně teplo

Počasí inverzního charakteru provází probíhající víkend, takže v sobotu bylo nejtepleji na horách, kde teploty dokonce atakovaly dvouciferné hodnoty. Týdenní předpověď Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) naznačuje, že ani poslední lednový víkend nepřinese třeskutou zimu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Mars

NASA možná našla důkazy o životě mimo Zemi. Nemá je ale jak dostat domů

NASA oznámila dvě nové strategie pro návrat vzorků z Marsu na Zemi, které by mohly být realizovány do 30. let 21. století. Tyto plány představují alternativy k původnímu programu Mars Sample Return, který NASA vyvinula ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou (ESA). Původní plán byl shledán příliš složitým a drahým, s odhadovanými náklady až 11 miliard dolarů a návratem vzorků posunutým na rok 2040. Takové zpoždění označil šéf NASA Bill Nelson za nepřijatelné.