reklama

Trump slíbil, že od 1. ledna nezvýší clo na čínské zboží, jehož roční hodnota dovozu dosahuje 200 miliard USD (4,6 bilionu Kč), na 25 procent ze současných deseti procent. Nebudou zavedena ani žádná jiná cla. Peking pak souhlasil, že koupí blíže neurčený, ale velmi podstatný objem zemědělského, energetického a průmyslového zboží a dalších produktů z USA.

Čína je také ochotná schválit odmítnutou dohodu americké firmy Qualcomm o převzetí nizozemského výrobce polovodičů NXP Semiconductors, pokud obdrží novou žádost. V červenci Qualcomm odstoupil od převzetí NXP, protože čínský regulátor dohodu zamítl. Čína rovněž začne okamžitě kupovat zemědělské produkty od amerických farmářů.

Trump v rozhovoru s novináři na palubě letadla cestou z Argentiny chválil svoji dohodu. "Je to neuvěřitelná dohoda," prohlásil. Podle něj Čína v rámci dohody nakoupí obrovské množství zemědělských a dalších produktů z USA. "Bude to mít neuvěřitelně pozitivní dopad na zemědělství."

Bílý dům dodal, že pokud dohoda s Čínou o obchodu, včetně ochrany duševního vlastnictví, technologických transferů, necelních bariér, kybernetických krádeží a zemědělství, nebude dojednaná do 90 dní, současná desetiprocentní cla se zvýší na 25 procent.

Podle Mezinárodního měnového fondu (MMF) obchodní válka vyvíjí tlak na hospodářský růst obou zemí. Washington letos uvalil cla na čínské zboží, jehož roční dovoz do USA dosahuje 250 miliard dolarů (5,7 bilionu Kč). Čína odpověděla zavedením vlastních cel na americké zboží. Trump navíc opakovaně pohrozil zavedením cel na veškerý dovoz čínského zboží do USA, jehož hodnota v loňském roce činila více než 500 miliard dolarů.

Bílý dům se pomocí cel snaží vytvořit tlak na Peking, aby snížil přebytek Číny v obchodování se Spojenými státy. Cla jsou ale i reakcí na údajné krádeže duševního vlastnictví amerických podniků. Trump také obviňuje Čínu, že využívá predátorské taktiky, aby získala americkou technologii, včetně toho, že nutí americké společnosti odevzdat svá obchodní tajemství výměnou za napojení na čínský trh.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama