Nenalezení dohody mezi Evropskou unií (EU) a Velkou Británií v otázce obchodních vztahů do konce roku, tedy tzv. tvrdý brexit, by nebyla pro český průmysl dobrá zpráva. Znamenalo by to potíže pro exportéry i dovozce. Pozitivní je snaha obou stran přes přetrvávající neshody ve vyjednáváních pokračovat. ČTK to dnes sdělili ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) a jeho náměstkyně Martina Tauberová.
Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová dnes oznámila, že jednání o podobě obchodních vztahů mezi EU a Británií skončila bez úspěchu. Spolu s britským premiérem Borisem Johnsonem přitom stanovila dnešek jako nejzazší termín pro dosažení dohody. Jednání budou ale budou podle obou politiků pokračovat.
Havlíček upozornil, že Spojené království je pro české exportéry pátým nejvýznamnějším trhem. Jedná se navíc hlavně o vývoz s vysokou přidanou hodnotou. "Zavedení cel na vývoz i dovoz proto naše firmy velmi negativně pocítí. Obávat se můžeme zejména toho, že celní zatížení a možné regulatorní překážky sníží konkurenceschopnost našich vývozců na britském trhu ve srovnání s domácími producenty," uvedl Havlíček.
Potíže mohou podle Havlíčkovy náměstkyně Tauberové zaznamenat i firmy, které z Británie dovážejí základní komponenty do své výroby. Obě ekonomiky jsou podle ní provázány hlavně v automobilovém, elektrotechnickém nebo chemickém průmyslu. Nelze podle ní opominout ani obchod se službami.
"Zejména v dnešní době, kdy se snažíme přes koronavirovou pandemii udržet naši ekonomiku v chodu, se ukazuje, jak důležité je pro naši prosperitu, aby zůstaly zachovány otevřené trhy a i jak zásadní význam má naše integrace v EU," dodal Havlíček.
Odchod Británie, ať už s dohodou nebo bez ní, bude podle Luďka Procházky, ředitele společnosti Gerlach, která je největším českým poskytovatelem celních služeb, pro dovozce i vývozce od ledna znamenat povinnost předkládat celní prohlášení. Mění se podle něj také označování výrobků pro britský trh. Očekávat se dají zdržení na hraničních přechodech a tedy prodloužení a zdražení dopravy. "Tvrdý brexit může z ČR udělat sedmou nejpostiženější zemi EU. Hrozí nám propad HDP až o jedno procento. Londýn se chystá uvalit na unijní zboží clo v průměrné výši 5,7 procenta. Dovoz vozidel ale Británie i EU zatíží desetiprocentním clem, což poškodí český autoprůmysl," řekl Procházka.
Británie z unie vystoupila na konci letošního ledna. Do konce roku ale trvá přechodné období, kdy je nutné doladit všechny zbývající otázky, zejména obchodní vztahy. Pokud se Londýn s Bruselem na obchodních vztazích nedohodnou do konce roku, měly by unie a Británie mezi sebou začít od ledna vybírat cla. Británie by se pak řídila pravidly Světové obchodní organizace (WTO).
Témata: Brexit, Karel Havlíček, průmysl, Česká republika, ekonomika
Související
22. července 2022 19:22
15. července 2022 14:08
8. července 2022 14:51
22. června 2022 12:59
13. června 2022 21:48
26. prosince 2021 20:40