Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Reakce na covid: Péče o zákazníky se v Česku zlepšuje, ukázala studie KPMG

Air Bank
Air Bank
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Péče o české zákazníky se v ČR zlepšuje, pozitivnější hodnocení než loni mají dvě třetiny značek. Nejvíce se zlepšily restaurace a rychlá občerstvení, retail a logistika. Vyplývá to ze studie KPMG "V nouzi poznáš", která popisuje, jak vztahy podnikatelů a zákazníků ovlivnila epidemie covid-19.

Součástí studie je žebříček stovky značek. Nejlepší zákaznickou zkušenost poskytuje Air Bank, druhá je Zásilkovna, třetí místo obsadila síť čerpacích stanic Tank Ono. Za nimi následují čtvrtý Yves Rocher a pátá Equa Bank. V první desítce jsou dále Spotify, dm, adidas, Tchibo a Decathlon. Čtvrtý ročník průzkumu analyzuje devět odvětví české ekonomiky.

"Zásadní změny se udály ve využití digitálních kanálů, posílila společenská odpovědnost firem a péče o loajalitu zákazníků. Obecně se značky snažily být vstřícnější. Očekáváme, že zákazníci budou do budoucna v tomto ohledu náročnější. Výrazné změny pak samozřejmě doznalo fyzické nakupování," shrnul Tomáš Potměšil z KPMG ČR.

Průzkum letos měřil i parametr "reakce na covid". Z dat KPMG vyplývá, že zákazníci nejvíce oceňovali odvětví, která v době krize zajišťovala základní potřeby, tedy maloobchodní řetězce, logistiku a v rámci retailu také lékárny. Dobré skóre měly i telekomunikace. Nejslabší výsledky v tomto parametru vykázaly jednak segmenty celkově hůře hodnocené a odvětví těžce zasažená krizí, zejména cestování a hotely.

Přesun k on-line provedly všechny sektory, kde to bylo možné. Poskytovatelé finančních služeb výrazně urychlili rozvoj digitálních platforem včetně mobilních aplikací a bezhotovostních plateb. Boom zažívá on-line nakupování, on-line zábava i on-line komunikace. Krize podpořila i experimentálnější formáty, například virtuální prohlídky. Lidé také objevili nové služby, jako třeba přímé objednávky od výrobců.

Vzhledem k aktivnímu přístupu části firem je podle studie možné, že celková bilance bude pro zákaznickou zkušenost pozitivní. Nepříjemné dopady krize odezní s opětovným nastartováním ekonomiky a nové, pozitivní návyky firmám zůstanou, odhadl Potměšil. Celkově se zákaznická zkušenost v Česku zlepšuje třetím rokem. Letos se zvýšilo i NPS (Net Promoter Score), tedy indikátor toho, zda by značku její klienti doporučili ostatním.

Sběr dat pro studii se uskutečnil letos v dubnu a květnu. V Česku se zapojilo 5033 respondentů. Vzorek byl reprezentativní z hlediska věku a pohlaví pro českou populaci starší 18 let. Celkem 189 značek v devíti odvětvích hodnotili respondentky a respondenti, kteří s nimi měli kontakt v posledních šesti měsících. Pouhá znalost značky pro zařazení do studie nestačila.

Témata:  ekonomika Air Bank firmy Česká republika

Související

Aktuálně se děje

7. června 2025 16:40

Ben Cristovao vyprodal Eden. Už dnes čeká fanoušky koncert roku

Pražský stadion Eden, největší koncertní prostor v Česku, se dnes večer promění ve scénu jednoho z nejambicióznějších hudebních projektů posledních let. Ben Cristovao, který právě slaví 15 let na scéně a v neděli osmatřicáté narozeniny, zde vystoupí před vyprodaným hledištěm plným 33 tisíc fanoušků. Jde o milník, který z českých zpěváků dokázal doposud jen Marek Ztracený, který Eden zaplnil třikrát po sobě.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie

Analýza

Bulharsko míří do eurozóny, proč jiné státy ne? Konvergenci přitom zvládly i země mimo EU

Bulharsko se chystá vstoupit do eurozóny a od příštího roku vymění své tradiční leva za euro. Podle ekonomů jde o logické vyústění letitého měnového výboru, který pevně svázal bulharskou měnu s eurem. Přijetí eura ale není pro všechny evropské státy samozřejmostí. Zatímco Velká Británie ještě před brexitem euro odmítala a dnes Švédsko, Česko, Maďarsko a Polsko jeho zavedení odkládají, jiné státy euro používají, přestože nejsou členy EU.