Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Spotřebitelské ceny rostly v Japonsku v červnu nejrychlejším tempem za sedm let

Japonsko, ilustrační foto
Japonsko, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Jádrové spotřebitelské ceny vzrostly v Japonsku v červnu meziročně o 2,2 procenta, což je nejrychlejší tempo za sedm let. Už třetí měsíc jsou nad dvouprocentním cílem japonské centrální banky. S odvoláním na statistiku, kterou dnes zveřejnila japonská vláda, o tom informovala agentura Kjódó. Japonská ekonomika čelí tlaku vysokých světových cen surovin, které zvýšily náklady na dovoz do země.

Růst cen odpovídá odhadu analytiků. V dubnu a květnu rostl ukazatel tempem 2,1 procenta. Vývoj zpochybňuje názor japonské centrální banky, která měla za to, že nárůst cen ve třetí ekonomice světa bude přechodný, připomněla agentura Reuters.

Jádrový index spotřebitelských cen, který nezahrnuje čerstvé potraviny, zaznamenal desátý měsíc meziročního růstu v řadě. Odhaluje zranitelnost Japonska chudého na zdroje vůči prudkému růstu světových cen energií. Velkou roli při zvyšování cen dovážených energií a surovin sehrál také slabý jen.

Cena leteckého petroleje v červnu meziročně stoupla o 23,4 procenta, cena benzinu o 12,2 procenta. Ceny potravin bez započtení těch, které rychle podléhají zkáze, vzrostly o 3,2 procenta, což je nejrychlejší tempo od roku 2009.

Témata:  ekonomika Japonsko

Související

Aktuálně se děje

3. června 2025 11:54

Eva Decroix bude novou ministryní spravedlnosti. Premiér Fiala svolává Bezpečnostní radu státu

Vláda se chystá na významnou personální změnu. Premiér Petr Fiala (ODS) v úterý oznámil, že do čela ministerstva spravedlnosti navrhuje poslankyni a místopředsedkyni ODS Evu Decroix. Tato čtyřiačtyřicetiletá právnička a mediátorka má ve funkci nahradit Pavla Blažka (ODS), který rezignoval kvůli rozsáhlé kauze spojené s přijetím daru v podobě bitcoinů v hodnotě téměř jedné miliardy korun.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.