Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zahraniční dluh Česka ke konci června meziročně stoupl na 4,567 bilionu Kč

Peníze CZK, ilustrační fotografie
Peníze CZK, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Zahraniční dluh Česka ke konci letošního června dosáhl 4,567 bilionu korun. Ve druhém čtvrtletí klesl o 64 miliard korun, v meziročním srovnání je ale o 338 miliard korun vyšší. Dluh Česka vůči cizině odpovídá 74,3 procenta hrubého domácího produktu. Vyplývá to z předběžných údajů, které dnes zveřejnila Česká národní banka (ČNB).

Zhruba 77 procent zahraničního dluhu připadalo podle ČNB ke konci června na soukromý sektor a zbývající část tvořily závazky veřejného sektoru, do nichž se zahrnují závazky vlády, soukromých společností garantované vládou a dluhy firem s majoritní účastí státu.

Ve struktuře zahraničního dluhu podle jednotlivých sektorů kleslo ve druhém čtvrtletí zadlužení vládního i bankovního sektoru. "V poklesu zadluženosti bankovního sektoru (vč. ČNB) se promítlo snížení držby bankovních dluhopisů zahraničními investory, které převýšilo nárůst stavu přijatých vkladů a půjček ze zahraničí," uvedla banka. Podíl bankovního sektoru na celkové zadluženosti činil 46,9 procenta a podíl vládního sektoru 11,5 procenta. Zahraniční dluh ostatních sektorů se téměř nezměnil.

Ve struktuře zahraničního dluhu podle instrumentů byly nejvíce rozšířené formy dluhového financování vklady a půjčky od přidružených podniků. Podle ČNB představovaly 52,5 procenta zahraničního dluhu.

Témata:  zahraniční dluh ČR CZK (česká koruna)

Související

Aktuálně se děje

9:41

Jiří Bartoška (†78) a myšlenky pořadatelů festivalu. Jak si ho ve Varech připomenou?

Měsíc dnes zbývá do zahájení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Ten už proběhne bez osobní přítomnosti prezidenta Jiřího Bartošky, který před necelým měsícem zemřel. Na tuto výraznou osobnost se pochopitelně bude v lázeňském městě na západě Čech vzpomínat. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.