Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ani experti z MŠMT a jazykáři se neshodují na výuce druhého cizího jazyka v ZŠ

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: INCORP images

Na potřebě výuky víc než jednoho cizího jazyka pro všechny žáky se dnes neshodli zástupci jazykářů s experty ministerstva školství na odborné diskusi s názvem Aktuální výzvy ve výuce cizích jazyků, která se konala ve Sněmovně.

Zatímco jazykáři opakovali své argumenty proti návrhu na zrušení povinnosti druhého cizího jazyka a zavedení jeho volitelnosti, zástupci expertního panelu ministerstva školství argumentovali tím, že chystaná revize vzdělávacích programů počítá se seškrtáním povinného učiva ve všech předmětech.

Experti z ministerstva školství nedávno v připravované koncepci změny rámcového vzdělávacího programu navrhli, aby byl druhý cizí jazyk v základních školách volitelný. V současnosti je povinný pro žáky osmých a devátých tříd. Zástupci sdružení učitelů cizích jazyků a vysokoškolských pedagogů již dříve uvedli, že s návrhem expertů z ministerstva nesouhlasí. Povinná výuka druhého cizího jazyka je podle nich pro žáky přínosem a nikoho nepřetěžuje. Dnes svůj pohled na věc zopakovali.

Podle nich jsou cizí jazyky potřebné pro úspěch v pracovním životě a jejich znalost tlumí xenofobii. Pomáhají rozvoji ekonomiky státu a vzdělanosti. Jazykáři se obávají, že pokud by druhý cizí jazyk nebyl pro žáky povinný, volilo by si ho málo dětí. Například podle vedoucí katedry germanistiky na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích Hany Andrášové nejsou žáci ještě tak vyspělí, aby sami rozhodli, co budou v životě potřebovat. Jazykáři také poukazovali na to, že volitelnost druhého jazyka může dál prohloubit nerovnosti ve vzdělávání, které jsou už nyní v Česku veliké. Je podle nich pravděpodobné, že druhý cizí jazyk si budou volit hlavně děti ze vzdělanějších rodin.

Ředitel odboru základního vzdělávání na ministerstvu Michal Černý zdůraznil, že i při volitelnosti druhého cizího jazyka by školám měla zůstat povinnost ho nabízet. Chystaná revize vzdělávacího programu pro základní vzdělávání má podle něj směřovat k zvýšení odpovědnosti žáků za vlastní vzdělávání. "Nemohou všichni umět všechno stejně. Podle nás je třeba rozvíjet individuální možnosti každého jednotlivého žáka," doplnil vedoucí expertního panelu Jan Jiterský. Žáci by se podle něj měli ve škole rozvíjet hlavně v tom, o co mají zájem a v čem mohou v životě uspět.

Experti se s jazykáři shodli v tom, že v ČR nejsou k dispozici žádná data o dosavadním fungování výuky druhého cizího jazyka, která by podporovala argumenty pro či proti zrušení jeho povinnosti. Zástupci jazykářů proto požadovali, aby se rozhodnutí o změně odložila, dokud se data nenasbírají. Podle odborníků z ministerstva by to ale oddálilo potřebnou modernizaci vzdělávání. Chtějí data sbírat, až bude druhý jazyk volitelný. Pokud by se ukázalo, že to nebylo dobré rozhodnutí, mohl by se druhý jazyk zavést zase jako povinný, dodal Černý.

Témata:  školství

Související

Aktuálně se děje

24. prosince 2025 13:59

Nové informace: Z čeho byl Karlos Vémola obviněn?

Známý MMA zápasník Karlos „Karlos“ Vémola čelí vážnému obvinění z drogové kriminality, ke kterému došlo těsně před vánočními svátky. Podle informací Národní protidrogové centrály se má jednat o organizovanou trestnou činnost mezinárodního rozsahu týkající se kokainu. Navzdory rozsáhlé razii ve Vémolově vile v Měchenicích u Prahy však detektivové neodešli s žádným úlovkem, tvrdí server Novinky.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Ilustrační foto

Jarní prázdniny 2026 jsou za dveřmi. Kdy zůstanou žáci doma?

Harmonogram jarních prázdnin pro rok 2026 je naplánován na období od začátku února až do poloviny března. Tato tradice, která v českém školství trvá již od padesátých let minulého století, slouží především k rovnoměrnému vytížení rekreačních středisek. Ministerstvo školství proto rozděluje volno do šesti týdenních bloků, přičemž rozhodujícím faktorem pro určení konkrétního data je příslušnost školy k danému okresu.