reklama

V turistice vidí Lipavský velký potenciál. S Indií chce zavést strategičtější spolupráci, na čtyřdenní cestě ho doprovází zástupci desítky českých firem. Spolupráci by podnikatelé mohli navázat například v kybernetické bezpečnosti, zdravotnictví, energetice, rozvoji chytrých měst či informačních a komunikačních technologiích.

Lipavský již dříve uvedl, že má Česká republika zájem s Indií uzavřít strategické partnerství, zaměřit by se mělo na inovace. Prioritou jednání v Indii podle něj bude obranný průmysl a cestovní ruch. Ministr uvedl, že jde o jeho první oficiální větší tradiční cestu do zahraničí, protože po vzniku vlády na začátku minulého roku panovala proticovidová opatření, později byl vázán povinnostmi spojeným s českým předsednictvím EU.

První dva dny bude mise v Dillí, kde se uskuteční konference svazu indického průmyslu. Jednání se zaměří především na posilování obchodních a investičních vztahů mezi Indií a Evropou, a to například v oblasti udržitelnosti. Druhá část cesty se odehraje v Bombaji, kde se zástupci českých firem sejdou s dalšími indickými partnery.

Z České republiky se loni do Indie vyvezlo zboží za 25,2 miliardy korun, opačným směrem plynulo zboží za 48,9 miliardy korun, vyplývá z informací MPO. Indie podle nich byla 28. nejdůležitějším obchodním partnerem Česka. Do Indie se z tuzemska nejčastěji exportují stroje, telekomunikace, chemikálie či sklo. Do Česka naopak Indie vyváží především textil, farmaceutické produkty, plasty, kávu, čaj, koření nebo tabák.