Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Moskva si na cyklisty stále nezvykla. Nebo spíše cyklisté na ni

Klasický pohled na Rudé náměstí v Moskvě vlada
Klasický pohled na Rudé náměstí v Moskvě vlada
Foto: Vláda.cz

Moskva - Moskevská radnice již několik let investuje do rozvoje cyklistiky zároveň s rekonstrukcí městské infrastruktury, která má být dokončena do příštího roku, kdy se v Rusku bude konat světové mistrovství ve fotbalu. Přesto jsou jízdní kola ve srovnání se západoevropskými metropolemi v ulicích Moskvy spíše raritou.

Jízdní kolo v Moskvě je jako plachetnice v poušti. "Moskva není vůči cyklistům přátelská," říká Luiza Nestěrevová (30) a vypočítává hlavní překážky: sníh šest měsíců v roce, obrovské dopravní tepny, které je možno překonat jen dlouhými podjezdy, a řidiči, kteří nejsou cyklistům nakloněni. "Když sněží, vezmu si jen teplejší rukavice," uvádí Luiza, která jezdí i při 27 stupních Celsia pod nulou.

Aby povzbudila Moskvany, aby ji následovali, založila si účet na Instagramu, který sleduje 5400 lidí. Ruská média s ní často dělají rozhovory. Stala se jakousi vyslankyní cyklistiky.

"Přála bych si, aby cyklisté byli v Moskvě běžným jevem. Stále více lidí by chtělo jezdit na kole, ale mají strach z aut: u nás se řidiči neučí sdílet silnici s cyklisty," říká Luiza, která přes to všechno jezdí bez helmy. Moskva se svými 12 miliony obyvatel je město jak dělané pro cyklisty, soudí.

"Lidé chtějí, abychom zřídili pruhy pro cyklisty," ujišťuje Alexej Miťjajev, který má na radnici na starosti cyklistickou infrastrukturu a sám na kole jezdí.

Miťjajev za podpory moskevského starosty Sergeje Sobjanina zahájil po vzoru Paříže a Londýna v roce 2014 systém sdílení jízdních kol VeloBike. Na jednu cestu stojí zapůjčení kola 30 rublů (13 Kč) a na celý den 150 rublů (63 Kč). Moskvané si mohou půjčit obyčejná, ale také elektrická kola.

Radnice zároveň rozšiřuje cyklistické stezky, které dnes měří 203 kilometrů - z toho 133 kilometrů je v parcích - zatímco v roce 2012 jich bylo jen 52 kilometrů. Moskva však vyšla z ničeho a zaostává daleko za 400 kilometry cyklistických tras v Amsterodamu a 740 kilometry v Paříži.

Nadja Žerebinová, která s přáteli založila sdružení Let's Bike It, soudí, že radnice musí vynaložit ještě mnoho úsilí, aby kolo mělo své místo na vozovce a cyklisté nejezdili po chodnících k velké zlosti pěších. "Vznikají tak konflikty a nebezpečné situace," upozorňuje. Sdružení také požaduje, aby se sníh přednostně odstraňoval z cyklistických pruhů. "Města jako Oslo nebo Montreal mají stejně tak mrazivé zimy jako my, a přesto je v nich velké množství vyznavačů jízdy na kole, proč tedy ne u nás?" táže se.

Témata:  Moskva cyklisté Rusko

Související

Aktuálně se děje

9. července 2025 20:15

Důchody 2026: Příští valorizaci doprovodí novinka. Tohle už nebude automatické

Důchody se v lednu budou opět valorizovat, ale jedna věc bude jinak. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) již nyní informovala, že nebude automaticky zasílat valorizační oznámení o zvýšení důchodu. Všem bude nadále dostupné v elektronické podobě po přihlášení na ePortálu ČSSZ, případně v datové schránce. Klienti, kteří i nadále mají zájem o oznámení v papírové formě, o něj musí požádat. Čas mají do konce září. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Uprchlíci, ilustrační fotografie.

Komentář

Evropa před rozhodnutím: Buď s migrací bojovat, nebo se nechat zahltit. Necháme pašeráky fungovat?

Itálie ztrácí mladé a vzdělané obyvatele, zatímco čelí sílícímu přílivu migrantů z Afriky a Asie. Demografická krize ohrožuje nejen její vlastní stabilitu, ale narušuje i soudržnost celé Evropské unie. Unijní státy nejsou ochotné sdílet odpovědnost, a přitom nedokáží zformulovat ani jednotný postoj vůči zemím, které místo spolupráce s Evropou tolerují nebo přímo podporují pašeráctví. Pokud Evropa nezasáhne rázně a koordinovaně, zůstane rukojmím vnějších krizí a vlastní nerozhodnosti.