reklama

Schulz, podle něhož Merkelová nemá žádný plán řešení problémů s dieselovými auty, to dnes řekl v rozhovoru s veřejnoprávní televizí ARD. „Stále více lidí, a to vidíte i na článcích v médiích, si všímá toho, jak povýšená je nyní paní Merkelová," nechal se slyšet šéf SPD, který dosud v kampani na kancléřku takto přímo nezaútočil.

Své tvrzení dokládá hned několika důkazy. Jedním má být to, že Merkelová při cestách na volební kampaň často využívá armádní nebo policejní helikoptéru, její Křesťanskodemokratická unie ale za lety platí výrazně méně, než kolik ve skutečnosti stojí.

Schulz také kritizoval skutečnost, že volební kampaň CDU vede Peter Altmaier, který je zároveň šéfem kancléřství, nebo to, že vládní mluvčí Steffen Seibert za Merkelovou vyjednával podmínky její předvolební televizní debaty se Schulzem, která se uskuteční za týden.

SPD sice na konzervativní unii CDU/CSU v průzkumech veřejného mínění ztrácí, Schulz ale věří, že jeho strana může zářijové volby vyhrát. Téměř polovina voličů je podle něj stále nerozhodnutá. "Máme diferencovaný program, (konzervativní) unie si vystačí s tím, že říká: 'Máme Merkelovou, a to stačí pro budoucnost'," tvrdí.

Merkelovou také kritizuje za nedostatečně tvrdou politiku vůči tureckému prezidentovi Recepu Tayyipovi Erdoganovi, který podle šéfa sociální demokracie porušuje všechna diplomatická pravidla a vměšuje se do německé kampaně. Erdogan nedávno vyzval Turky žijící v Německu, aby nevolili CDU/CSU, SPD nebo Zelené.

Merkelová naopak poskytla rozhovor televizní stanicí ZDF, kde se v reakci omezila na konstatování, že složila přísahu a slouží německému lidu. K problematice německých automobilek zopakovala, že je třeba v dlouhodobém výhledu počítat s koncem spalovacích motorů, konkrétní rok ale neuvedla. "Nemá teď smysl lidi znejišťovat," podotkla. Schulz zatím o konci spalovacích motorů vůbec hovořit nechce.

Chce ale umožnit spotřebitelům, aby na automobilky, které manipulovaly s emisemi, mohli podávat hromadné žaloby. Merkelová podle něj takové snahy brzdí. Kancléřka poznamenala, že v principu není proti hromadným žalobám, současný návrh sociálnědemokratického ministra spravedlnosti Heika Maase ale podle ní není dobrý.

Otázky spojené s automobilovým průmyslem budou zřejmě v kampani hrát roli i nadále. Soustředí se na ně i další strany. Zelení se nechali slyšet, že nepůjdou po volbách do žádné koalice, která nebude stát na začátku konce éry spalovacích motorů. Bavorská CSU, která je sesterskou stranou CDU, zase prohlásila, že odmítá koalici, která by něco takového prosazovala.

reklama