reklama

Spontánní inspirace při procházení například nákupními centry je podle Prouzy pro předvánoční prodej důležitá. Přestože doufá, že letos obchodní domy budou před Vánocemi v nějakém režimu otevřené, s klasickými rodinnými "procházkami" po nákupních centrech se počítat nedá. Kromě ekonomické nejistoty, nejasností kolem toho, co bude otevřeno, je toto třetí negativní efekt, řekl Prouza.

Pokud zůstane většina současných restrikcí v platnosti a lidé budou pracovat dále z domova, dá se podle Týry předpokládat úbytek zákazníků v obchodech ve velkých městech, obzvlášť v centrech a blízkosti administrativních budov.

"Prosinec je pro drtivou většinu obchodníků klíčovým měsícem v roce," uvedl Týra. Tržby v potravinách jsou o 20 procent nad celkovým průměrem, u drogerií je nárůst téměř 40 procent. Předvánoční a vánoční sezona je podle Týry důležitá i pro mnoho výrobců. Prodeje mraženého těsta jsou koncem roku až osmkrát vyšší než ve zbytku roku, u vůní je to čtyřnásobek, prodeje šumivého vína a likérů jsou vyšší téměř třikrát.

Nákupní zvyklosti lidí se podle předsedy českého výboru Asociace nákupních center v dlouhodobém horizontu nemění. Ukázalo se to podle něj už po první vlně pandemie. "Doufáme, že vláda uvolní restrikce vůči obchodním centrům do konce listopadu tak, aby maloobchodníci nepřišli o nejdůležitější období z pohledu tržeb, což jsou Vánoce. Obchodní centra prokazatelně nejsou zdrojem šíření nákazy a není možné je penalizovat na úkor jiných segmentů ekonomiky, například průmyslu," uvedl.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) na začátku listopadu uvedl, že vláda nechce "pohřbít" předvánoční trh. Prodejny by podle něj v určitém režimu mohly fungovat. Stav se má řešit v polovině měsíce. Pracuje se podle něj na různých scénářích uvolňování. První návrh modelu uvolňování a zpřísňování restrikcí v závislosti na vývoji epidemie představil minulý týden ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO), v pondělí pak uvedl, že se na něm stále pracuje.