Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na hospodaření agentury CzechTourism a Centra pro regionální rozvoj v letech 2012 až 2014. Kontroloři prověřili více než 326 milionů korun a majetek v hodnotě 294 milionů korun. Agentura CzechTourism v řadě případů používala peníze nehospodárně a porušila několik zákonů. Kontroloři oznámili příslušnému finančnímu úřadu podezření na porušení rozpočtové kázně v celkové výši téměř 20 milionů korun. CRR vyšlo z kontroly výrazně lépe, přestože i u něj kontroloři konstatovali několik porušení zákona. Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové, pod jejíž úřad CzechTourism spadá, agentura potřebuje změny.
Daleko závažnější pochybení kontroloři odhalili u agentury CzechTourism. Ta hned několikrát porušila rozpočtová pravidla – například při koupi dárkových poukazů na wellness pobyty za téměř 600 tisíc korun. Jak poukázky přispěly k rozvoji cestovního ruchu a kdo je dostal, to agentura nevysvětlila. Agentura nevysvětlila ani to, jaký přínos pro ni měla členství generálního ředitele a dalších zaměstnanců v různých organizacích. Za tato členství přitom zaplatila více než čtvrt milionu korun.
V roce 2014 agentura CzechTourism také zaplatila téměř 300 tisíc korun za akci, kterou prezentovala jako výroční setkání s partnery. Podle NKÚ se ale jednalo o rozlučku zaměstnanců a dodavatelů s generálním ředitelem, která nijak nepřispěla k podpoře cestovního ruchu ani k prezentaci České republiky jako turistické destinace.
Další významnou oblastí, kde CzechTourism chyboval, jsou veřejné zakázky. V řadě případů agentura zadávala veřejné zakázky bez ohledu na to, jestli by je nebylo možné vysoutěžit levněji. Například v případě zakázky na čtyři ročníky soutěže „Světový den ledového vína" za 16,7 milionu korun se přihlásily dvě firmy. Jedna z nich nesplnila podmínky zadání. CzechTourism tuto firmu nepožádal o doplnění dokumentace, i když to podle zákona mohl udělat. Nabídková cena vyloučené firmy byla přitom o pět milionů nižší než cena nabízená vítěznou společností, informuje nku.cz.
V jiném případě CzechTourism v letech 2012 až 2014 zase nakupoval právní služby od firmy, aniž by posoudil, jestli jde o nejvýhodnější variantu. Firmě za ně přitom platil paušálně 45 tisíc korun měsíčně a společnost ani nemusela vykazovat, kolik práce odvedla.
Jestliže část zakázek CzechTourism zadával bez ohledu na výslednou cenu, tak v případě nakupování letenek nesoutěžil dodavatele vůbec. Agentura věděla, že každý rok nakupuje letenky minimálně za tři miliony korun, přesto je ale objednávala postupně. V letech 2012 až 2014 za letenky zaplatila deset a půl milionu korun. Zakázku na distribuci výstavních a reklamních předmětů CzechTourism zase rozdělil do více zakázek malého rozsahu, které pak zadával bez otevřené soutěže. Zakázky za téměř 3,8 milionu korun spolu ale souvisely a agentura je měla zadat najednou.
NKÚ podal ještě před ukončením kontroly trestní oznámení pro porušení povinnosti při správě cizího majetku a sjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Proto ze zákona musel se zveřejněním výsledků této kontroly počkat do doby, než mu to orgány činné v trestním řízení umožní.
Šlechtová se se závěry kontroly v CzechTourismu ztotožňuje, uvedla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši. Podle ministryně "koncept agentury potřebuje změny, které odrážejí změněnou mezinárodní situaci". Šlechtová už dříve uvedla, že CzechTourism by měl více zaměřit na domácí turistiku a v propagaci Česka v zahraničí na mimoevropské trhy.
Související
9. září 2024 10:31
26. srpna 2024 9:13
6. listopadu 2023 20:10
3. dubna 2023 8:28
27. března 2023 8:24
25. prosince 2022 8:14