Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pilot druhého speciálu: V době příletu už Afghánci na ploše letiště nebyli

Pilot druhého speciálu
Pilot druhého speciálu
Foto: Armáda České Republiky

Na ploše kábulského letiště a kolem rozjezdových drah se v úterý po příletu druhé českého evakuačního speciálu již žádní Afghánci nepohybovali, od letadel je oddělili koaliční vojáci. Na letišti se přistává bez radaru. Uvedl to český armádní pilot. Jeho vyjádření ČTK poskytla mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková.

Česká armáda již do Kábulu vypravila tři evakuační lety, druhý z nich v úterý večer přivezl do Prahy 87 lidí. Jeho pilot, jehož jméno armáda nechce zveřejňovat, popsal situaci, se kterou se musí posádky evakuačních letadel vypořádat.

Oproti předchozím zprávám už podle něj při příletu českého letadla byla letištní plocha bez lidí, kvůli kterým bylo předtím letiště uzavřeno. Kvůli obavám z Tálibánu se totiž na plochu dostaly tisíce Afghánců, kteří se snažili dostat do letadel. Někteří při zoufalých pokusech opustit Kábul přištli o život. Podle českého pilota Afghánce od plochy oddělila koaliční vojska, která kolem plochy vytvořila tzv. perimetr, který proniknutí na dráhu zabraňuje.

Pilot poznamenal, že oproti jeho předchozím cestám do Afghánistánu byl na letišti výrazně vyšší letový provoz. "Provoz nad letištěm je řízen jen procedurálně," uvedl. Znamená to, že se přistává bez radaru.

Alianční letadla podle pilota vykládala množství amerických vojáků, kteří letiště zabezpečují, oproti tomu na palubu nakládala Afghánce. Podotkl, že na letišti je nedostatek paliva. Evakuační lety tak musí počítat s tím, že nebudou moct natankovat. České stroje proto na zpáteční cestě mají mezipřistání v ázerbájdžánském Baku.

Podle pilota mělo české letadlo reservovaný na letišti dvouhodinový slot, pobyt se ale protáhl skoro na šest hodin. "Měli jsme štěstí a nabrali jsme na palubu všechny," poznamenal. Do Prahy byl v jeho stroji přepraven velvyslanec Jiří Baloun, příslušníci jednotky Vojenské policie Kamba, která velvyslance a ambasádu střežila, i Afghánce s rodinami. Poznamenal, že mezi dětmi byla i mimina. Mnoho pasažérů letělo poprvé v životě. Dodal, že zpáteční let přes Baku byl bez problémů.

Armáda dnes na svém webu uvedla, že k evakuaci využila obou svých strojů Airbus A-319CJ. Tento dvoumotorový proudový dopravní a přepravní letoun umožňuje transport ve VIP verzi 42 osob, v tzv. Economy variantě přepraví až 98 cestujících. "Přestavbu mezi oběma verzemi zvládne technický personál do 24 hodin," uvedla armáda.

Letoun může vyvinout maximální rychlost 925 kilometrů v hodině, cestovní rychlost je 840 až 870 kilometrů za hodinu. Při počtu 98 cestujících je dolet 6480 km, při přepravě 42 osob je 8660 kilometrů.

Jeden z letounů, který nese evidenční číslo 2801, je pojmenovaný na počest generála Karla Janouška. Druhý stroj s evidenčním číslem 3085 nese jméno generála Josefa Ocelky. Letoun má stříbrnou barvu, národní vlajku po celém trupu letadla a státní symbol lva na směrovce.

Témata:  Afghanistán Armáda České Republiky

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.