reklama

Zprávu přinesl deník The Washington Post. Desetitisíce dolarů prý utratili ruští agenti za inzeráty šířící dezinformace. Investovali prý do inzerátů na největší světové platformě pro sdílení videí YouTube, ve vyhledávací službě Google, na inzertní síti DoubleClick a ve službě elektronické pošty Gmail. Zadavatelé inzerátů podle The Washington Post zřejmě nejsou totožní s těmi, kdo ke stejným účelům využívali komunikační síť Facebook. To může znamenat, že Rusko se snaží šířit dezinformace v daleko širším měřítku, než se dosud soudilo, píše list.

Dříve Google možnost zneužití svých služeb podceňoval, nedávno však oznámil, že zahajuje vyšetřování. Dnešní zprávu washingtonského listu, který se odvolává na osoby obeznámené s tímto vyšetřováním. Google informace nechtěl komentovat. Agentura Reuters ale poznamenala, že dnešní prohlášení společnosti Alphabet, která Google vlastní, materiál deníku The Washington Post nijak nepopřelo.

Alphabet v prohlášení poukázal na svá pravidla, která omezují politické reklamy a která zakazují komerční příspěvky uživatelsky cílit podle rasy či vyznání. „Rozhodli jsme se podrobněji prošetřit pokusy o zneužití našich systémů, spolupracujeme s badateli a dalšími společnostmi a poskytneme pomoc se současným vyšetřováním," sdělila dnes mluvčí Googlu.

Společnost se teď podle deníku zaměřuje na analýzu balíku inzerátů, zadaných za téměř 100.000 dolarů (2,2 milionu Kč). Zjišťuje, zda byly objednány takzvanými trolly, tedy provokatéry najatými ruskou vládou pro šíření dezinformací online, nebo zda pocházejí z legálních ruských účtů.

Google není jediný, kdo po takových věcech pátrá. Facebook nedávno poskytl americkému Kongresu soubor 3000 inzerátů, které si Rusko objednalo na jeho populární sociální síti. Podle parlamentních vyšetřovatelů inzeráty zadali agenti Agentury pro výzkum internetu, kterou Facebook označuje za "trollí farmu" napojenou na ruskou vládu. Cena inzerátů se pohybovala kolem 100.000 dolarů. Dalších 2200 inzerátů údajně firma zkoumá.

Společnost Twitter, která provozuje celosvětově působící server mikroblogů, nedávno oznámila, že uzavřela přes 200 účtů napojených na Agenturu pro výzkum internetu. Uvedla také, že webové stránky ruské státní propagandistické společnosti RT uvolnily na nákup reklamy na síti 274.000 dolarů (6,1 milionu Kč).

Vedoucí představitelé firem Facebook a Twitter mají 1. listopadu vypovídat před americkými parlamentními výbory, které údajné ruské zásahy do amerických voleb vyšetřují.

reklama