reklama

Výrobce čokolády Ritter Sport si nechal čtvercovou podobu svého výrobku v Německu patentovat v roce 1993. Už v roce 1970 však lákal milovníky čokolády na reklamní slogan "čtverečková, praktická, dobrá".

Na nápad vyrábět čokoládu ve tvaru čtverce přišla podle firemních záznamů v roce 1932 Clara Ritterová. Zákazníkům chtěla nabídnout čokoládu, která by se vešla do kapsy a nezlomila se při tom.

Spor se táhl roky. Milka, která nyní patří nadnárodní společnosti Mondelez, prodává v Německu taktéž čtvercovou čokoládu už deset let a s předchozími výroky soudů ve prospěch čokolády Ritter Sport se výrobce Milky odmítal smířit. Pokud by soud ochrannou známku neuznal, mohli by v Německu nabízet čtvercovou čokoládu i jiní výrobci.

Soud podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy rozhodl moudře a spravedlivě. Zatímco pro Ritter je čtvercová čokoláda mnohem charakterističtější, pro Milku by podle něj bylo mnohem větší pohromou, pokud by z nějakého důvodu ztratila právo k reklamnímu využívání své proslulé "fialové krávy".

"Milka, resp. její mateřská společnost, se nabízením čtvercové čokolády snažila prosadit v dalším z podsegmentů čokoládové produkce. Pro takového giganta, jakým Milka, resp. Mondelez, je, je snaha o dobývání dalších částí trhu přirozená. Pro svůj růst potřebuje také právě opanovávat nové části trhu, ale v tomto případě zkrátka narazila," uvedl.