NASA vyšle sondu přímo ke Slunci. Mise má lidstvo ochránit před katastrofální událostí

Slunce
Foto: www.spectrum.mit.edu

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) plánuje vyslat kosmickou sondu ke Slunci. Jejím úkolem bude studovat sluneční vítr a záření, informuje server Science Times. Jedním z cílů mise je ochránit Zemi před potenciálně katastrofickými slunečními událostmi.

Sonda Solar Probe Plus (SSP) se dostane ke slunečnímu povrchu sedmkrát blíže, něž jakákoliv kosmická sonda v minulosti - přiblíží se na vzdálenost pouhých 4 milionů kilometrů. Její akce má pomoci pochopit nebezpečnou sluneční aktivitu, která by mohla ohrozit existenci lidstva.

NASA doufá, že tato mise, která je naplánována na rok 2018, pomůže lépe pochopit sluneční korónu - svrchní vrstvu sluneční atmosféry. Vědci vědí, že samotný povrch Slunce je mnohem chladnější než okrajové oblasti - koróna, ale neví proč. Vědí však, že koróna produkuje masivní sluneční vítr a částice, které bombardují Zemi radiací.

Když radiace pronikne až na naši planetu, ohřívá vnější atmosféru, a přiměje ji expandovat. To znamená, že satelitní signály se snaží proniknout zvětšenou atmosférou, což vede k výpadkům internetu, GPS navigací, satelitní televize i signálu mobilních telefonů.

Solar Probe Plus bude čelit extrémnímu teplo a záření. Bude mít speciálně navržený štít, který bude sondu chránit před slunečním teplem - jde asi o 11,4 centimetru tlustý uhlíkový kompozit, který může odolávat teplotě až 1370 stupňů Celsia. Tepelné zářiče nebo trubice budou chránit vnitřek kosmické lodi. Uvnitř sondy by díky tomu měla zůstat pouze pokojová teplota. Paměť sondy a její elektrické obvody budou také chráněny před škodlivým slunečním zářením.

V extrémních případech může magnetické pole indukované pohybem nabitých slunečních částic vyřadit z činnosti například elektrické rozvodné sítě. Lidstvo, které je existenčně závislé na elektřině, elektronice a satelitech, je tedy slunečními erupcemi snadno zranitelné.

Jedna nedávná studie americké Národní akademie věd odhaduje, že obrovská sluneční událost, která by přišla bez předchozího varování, by mohla způsobit škodu ve výši dvou bilionů dolarů – a to jen ve Spojených státech. Východní pobřeží Spojených států by mohlo být bez proudu až po dobu jednoho roku.

Vědci už dlouho chtěli poslat sondu přes vnější sluneční atmosféru, neboli koronu, aby lépe pochopili sluneční vítr a materiál proudící do naší sluneční soustavy. „Tohle bude naše první mise ke Slunci," řekl Eric Christian, výzkumný pracovník NASA v Goddard Space Flight Center v Marylandu. „Nemůžeme se dostat na samotný povrch Slunce," dodal s tím, že se mise dostane dost blízko, aby odpověděla na tři důležité otázky.

Podle NASA je prvním cílem sledovat tok energie, která pohání koronu. Další je studovat způsoby, jimiž jsou energetické částice zrychlovány a přepravovány. Nakonec bude sonda také zkoumat strukturu a dynamiku magnetických polí slunce.

„Tato mise nám poskytne vhled na kritickou linii Slunce-Země. Data budou klíčem k pochopení a snad i předpovídání kosmického počasí. Dokud nebudeme moci vysvětlit, co se děje v blízkosti Slunce, nebudeme schopni přesně předpovědět dopady počasí, které mohou způsobit zmatek na Zemi,“ dodává NASA.

Témata:  Slunce 1 NASA (Národní úřad pro letectví a vesmír) vesmir

26. dubna 2024 8:45

Ukrajinská armáda stahuje z bojiště americké tanky Abrams

Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.

Zdroj: Libor Novák