Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stoupnout si k cestě a opřít se o lopatu? Jak skutečně vypadá práce silničářů

Zima, ilustrační fotografie
Zima, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Mnoho Čechů má práci silničářů spojenou s opíráním se o lopatu a postáváním u cest. Ve skutečnosti ale nejde o tak lehkou práci, jak by si někdo mohl myslet. Tato dřina má svá pravidla a údržba silnice je ve skutečnosti náročná na čas i logistiku.

Od doby, co dálnici D1 před několika dny zasypal sníh, je téma práce silničářů na pořadu dne. Lidé v diskuzích si z nich střílí, že po létě stráveném opíráním se u cesty přišel čas něco dělat, a do karet jim nahrává fakt, že dodnes není pořádně sjízdný úsek u Humpolce, navzdory nařízení ministra dopravy.

Realita je ale mnohem složitější. Postarat se o silnici totiž není jednoduché a mnoho lidí si neuvědomuje, že silničáři musí být v pohotovosti ve dne v noci. S údržbou jim totiž nově pomáhají např. meteorologické informace, a pokud se očekává sněžení, musí vyrazit pracovníci do akce, bez ohledu čas nebo počasí.

Pro údržbu silnic platí striktní pravidla. Prioritu mají dálnice, které by měly být odklizeny a posypány během 2 hodin. Ty vždycky přicházejí na řadu jako první, a proto bývají většinou nejvíce sjízdné.

Druhé jsou na pořadí silnice první třídy a důležité úseky třídy druhé, na které mají silničáři v jednotlivých krajích a okresech tříhodinovou lhůtu. Do dvanácti hodin od vyjetí by pak měly být odklizeny a posypány kompletně všechny silnice v Česku, tedy zbytek silnic druhé třídy a všechny silice třetí třídy.

Výjimku z tohoto pravidla tvoří nevýznamné komunikace, které se nemusí udržovat vůbec. Většinou jsou označeny dopravní značkou, která říká, že se daná cesta v zimě neudržuje.

Řidiči posypových vozů jezdí po předem vytyčených trasách, které mají většinou kolem 50 kilometrů. Speciálně upravená posypová vozidla mají k v zásobě chemické prostředky a roztoky vody a soli, kterými buď posypávají silnici preventivně, nebo ji sypou za sebou poté, co odklidí sníh.

Existují ale místa, na nichž je použití jakýchkoliv přípravků zakázáno. Nejčastěji se jedná o silnice vedoucí v blízkosti nádrží s pitnou vodou či národních parků.

Témata:  doprava Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) sníh

Aktuálně se děje

25. dubna 2024 17:26

Piráti rázně odmítli návrh lidovců na zvýšení důchodových odvodů pro bezdětné

Piráti jednoznačně odmítají návrh lidovců na zvýšení důchodových odvodů pro bezdětné. Podle nich je tento záměr kontroverzní, neboť postihuje lidi bez potomků, aniž by vedl k vyšší porodnosti.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy